Op zondag 30 september zette het gemeentebestuur de deuren van het Huis van het Kind open. Terwijl de kinderen zich konden uitleven bij verschillende activiteiten, konden de ouders kennis maken met de verschillende diensten van het Huis van het Kind.

Het Huis van het Kind is een samenwerking tussen de verschillende diensten die zich in de gemeente inzetten voor kinderen, jongeren en gezinnen. Je kan er terecht voor informatie, advies, opvoedingsondersteuning, ontmoeting en preventieve gezondheidszorg. ”Het Huis van het Kind” is gelegen aan de Sint-Jansstraat in Herderen. Niet alleen de basisschool, het speelplein, de sporthal en de buitenschoolse kinderopvang Ukke Puk zijn daar gevestigd, je kan er ook terecht voor een afspraak bij Kind & Gezin, de Opvoedingswinkel Zuid-Limburg, het Centrum voor leerlingenbegeleiding of bij de diensten onthaalouders.

Mark Vos, burgemeester: “Het Huis van het Kind is de kers op de taart bij de site aan de school in Herderen. Verschillende diensten komen samen op één locatie, zodat ze nog beter op elkaar afgestemd zijn om onze inwoners optimaal te ondersteunen. Dat maakt de site uniek, de Vlaamse overheid noemde de school en de omliggende zone niet voor niets een modelproject voor Vlaanderen.”

Marina Pauly, schepen van Gezin: “Inzetten op de gezondheid en het welbevinden van kinderen en jongeren, hun ouders en andere opvoedingsverantwoordelijken, is een belangrijke maatschappelijke opdracht. Tijdens de opendeurdag geven we iedereen de kans om kennis te maken met die diensten. Op die manier willen we de gezinnen nog beter begeleiden.”

Ook de jaarlijkse Gezinsdag vond zondag plaats, met aanplant van de geboorteboom.
Het planten van een geboorte- of levensboom is een eeuwenoude traditie en staat symbool voor een lang en gelukkig leven en uit tevens onze wens voor een groene en gezonde leefomgeving voor onze kinderen.

Marina Pauly:Met dit doel voor ogen leveren we ook nog onze bijdrage aan een geboortebos in Kananga (Congo). Daar wordt immers jaarlijks voor elk kind dat in Riemst geboren wordt één boom aangeplant om er d.m.v. herbebossing de gronden terug vruchtbaar te maken. Op die manier werken we samen aan een duurzamere wereld. “

• Gezinsbeleid
  • Gezondheid & welzijn