10 prioriteiten JONGCD&V

Hieronder kan je de 10 prioriteiten lezen die JONGCD&V naar voren schuift op nationaal & lokaal niveau.

1. Betaalbaar wonen

Woningen worden alsmaar duurder, zowel het huren als het kopen. Via sociale verhuurkantoren kan de prijs voor sommigen gedrukt worden. Extra investeringen zijn welkom. De kwaliteit van heel wat woningen kan er ook nog op vooruit. Vraag dat maar aan sommige studenten! JONGCD&V wil  Woningen die betaalbaar en kwalitatief zijn voor jonge mensen.

2. Jongeren op een verkiesbare plaats

JONGCD&V heeft ervoor gezorgd dat op de meeste lijsten van CD&V één jongere in de top drie staat. Onze jongeren kunnen voor verfrissing en vernieuwing zorgen, waar de burger naar snakt. Bij die vernieuwing hoort ook een transparant beleid, waar er meer geluisterd wordt naar de burger en die actiever kan participeren. Daarom gaan we voor een jonge gemeenteraad met transparante besluitvorming en wijkbudgetten.

3. Veilige fietspaden

Onze professionele fietsers zijn beter dan die uit Nederland, maar aan sommige fietspaden is dat er niet aan te merken. Veilige fietspaden moeten in principe overal fysiek afgescheiden zijn van de automobilist, zodat ouders hun kinderen met een gerust hart met de fiets naar school kunnen sturen..

4. Fuifzalen

Jongeren moeten zich kunnen uitleven in een gemeente. Ook en vooral wanneer de zon onder gaat. Voldoende fuifzalen in iedere gemeente zou een basisrecht moeten zijn. Geef vooral de lokale jeugdhuizen de vrijheid om daar mee aan samen te werken, jongeren weten het best hoe je de beste feestjes kan bouwen.

5. Creatieve labo's

Veel gemeenten kampen met leegstand en hebben jongeren die niets liever willen dan ondernemen. Zorg ervoor dat jongeren die willen ondernemen de faciliteiten krijgen om nieuwe initiatieven op poten te zetten. Maak van leegstaande panden creatieve labo’s voor jongeren. De nieuwe Steve Jobs of Jamie Oliver loopt in Vlaanderen rond!

6. Sportfaciliteiten

In heel wat gemeenten en steden is er een cruciaal gebrek aan sportfaciliteiten. Wachtrijen voor sportclubs ontstaan, waardoor jongeren op straat moeten ronddolen. Gedaan met dat! Investeer in sportfaciliteiten en voorzie ook in iedere gemeente buiten fitnesstoestellen die jong en oud kunnen gebruiken. Iedereen in beweging!

7. Propere straten

Propere straten, je komt ze in het buitenland vaker tegen dan bij ons. Met JONGCD&V organiseren we op lokaal niveau heel vaak acties tegen sluikstorten waarbij we de straten zelf proper maken. Maar misschien kunnen alle gemeentebesturen de 364 andere dagen dat doen?

8. Digitalisering

Naar de gemeente en terug, allemaal voor een onbenullig formuliertje. Die uren aanschuiven moet gedaan zijn. De digitalisering van de administratie moet ervoor kunnen zorgen dat alle documenten online terug te vinden zijn.

9. Toegankelijkheid

Heel wat overheidsgebouwen, sportfaciliteiten en horecazaken zijn vandaag de dag nog steeds niet toegankelijk voor mindervaliden en kunnen ook qua kindervriendelijkheid nog stappen zetten. Op lokaal niveau moeten we ervoor kunnen zorgen dat je overal met buggy, krukken of rolstoel binnen kunt.

10. Veiligheid

Kleine criminaliteit heb je helaas overal. Om dat aan te pakken pleit JONGCD&V voor camera’s op strategische plaatsen zoals aan ieder treinstation. Gedaan met de goochel verdwijntruc met fietsen. Verder is de politie uiteraard onze vriend, maar dat wordt hij nog meer als hij van onze buurt is.

Meer weten:  Link naar Jong CD&V