Door het waarschijnlijke vertrek van schepen Katja Onclin ingevolge voordracht tot rechter komt de aangekondigde vernieuwing en verjonging in een stroomversnelling.  Het CD&V-bestuur van Riemst heeft gisteren Peter Neven (31) aangeduid om schepen Katja Onclin (38) op te volgen als schepen.  Schepen Mathieu Eycken (56) geeft in 2022 de fakkel door aan Mieke Loyens (37) en schepen Guy Kersten (62) wordt in 2023 opgevolgd door Joël L’Hoëst (47).

Natuurlijk houdt dit ook in dat er een aantal verschuivingen van bevoegdheden zullen plaatsvinden.  Zo zal schepen Peter Neven bevoegd zijn voor oa landbouw, milieu, klimaat, jeugd en erfgoed en schepen Eycken zal als voorzitter van het Bijzonder Comité voor de sociale dienst ook bevoegd worden voor de meeste welzijn-items zoals senioren, gezondheid en mensen met een handicap.  Burgemeester Mark Vos zal de bevoegdheid openbare werken doorgeven aan schepen Kersten en wordt op zijn beurt oa verantwoordelijk voor Ruimtelijke ordening en wonen.

Bij schepen Christian Bamps (57) wordt de bevoegdheid jeugd vervangen door toerisme.  In het pakket van schepen  Marina Pauly (61), die in 2022 opgevolgd wordt door Anja Slangen (47), wijzigt niks.

Naast de aangeduide schepenen zullen volgende raadsleden deel uit maken van de gemeenteraad: Bert Cilissen en Davy Renkens volgens elkaar op als voorzitter van de gemeenteraad, Jean Nicolaes en  Laura Mulleners.  Nieuwkomer is de 48-jarige Anja Huls uit Val-Meer, zij volgt Katja Onclin op in de gemeenteraad.

De bevoegdheden worden als volgt verdeeld tussen de verschillende mandatarissen:

Mark Vos - burgemeester

Beleid - bestuur - planning en innovatie - communicatie - personeel - politie – brandweer - financiën - patrimonium - ruimtelijke Ordening - wonen/huisvesting/woonbeleid– groeven – nutsvoorzieningen

Guy Kersten – 1ste schepen

Openbare werken – begraafplaatsen - ruilverkavelingen - tewerkstelling - economie - middenstand - aankoop - dorpen -en plattelandsbeleid - burgerzaken

Christian Bamps – 2de schepen

Verkeersveiligheid/mobiliteit – openbaar vervoer - sport - toerisme - feesten, evenementen en kermissen -  ontwikkelingssamenwerking - Europese aangelegenheden

Marina Pauly – 3de schepen

Onderwijs- volwasseneneducatie- muziekacademie - pentagoon – kinderopvang  - gezin – Huis van het kind - cultuur – vrijwilligerswerking – bib – ‘Culturodroom’ -  IKZ

Peter Neven – 4de schepen

Landbouw –en tuinbouw - jeugd - leefmilieu, klimaat & duurzame ontwikkeling - dierenwelzijn – erfgoed - heemkunde - monumenten en landschappen - archeologie - archief

Mathieu Eycken –  voorzitter Bijzonder Comité voor de sociale dienst – 5de schepen