De gemeente Riemst geeft om haar inwoners, verwelkomt ze feestelijk en wil er ook op een waardige manier afscheid van nemen. Het is voor het gemeentebestuur belangrijk dat inwoners zich, in welke omstandigheden ook, thuis voelen in Riemst. Vandaar kiest het bestuur voor een parkbegraafplaats: een groene begraafplaats met schutting en zitvoorzieningen, een volwaardige bezinningsplek.

De huidige begraafplaats in het centrum van Riemst voldoet aan de behoeften tot 2022. Gezien een uitbreiding daar niet mogelijk is en het gemeentebestuur geen voorstander is van ontgraven, werd er gebrainstormd over een andere locatie.

Burgemeester Mark Vos: “We willen onze inwoners de keuze niet ontnemen om een dierbare te begraven. Elk overlijden is op zich al ontzettend moeilijk, stel je voor dat je daarbovenop bepaalde laatste wensen niet kan waarmaken. Dat willen wij vermijden; en daarom creëren wij extra begraafruimte.” Zo werden recent ook in Zussen en Val-Meer de begraafplaatsen al uitgebreid. Cijfers bewijzen dat vandaag nog steeds het merendeel van de Riemstenaars ervoor kiest om begraven te worden.

De nieuwe begraafplaats in Riemst kadert binnen een ruimtelijk uitvoeringsplan dat in de vergadering van de gemeenteraad op 12 november 2018 definitief werd vastgesteld. Daaruit vloeide de volgende locatie voort: een grasweide ten zuiden van de Geerestraat, op wandelafstand van de kerk, evenals de extra voorzieningen die van de nieuwe begraafplaats een parkbegraafplaats zullen maken.

De bedoeling is om een bepaalde continuïteit te bewaren voor alle begraafplaatsen (ruimtelijke herkenbaarheid en kwaliteit), maar ook te streven naar een specifieke identiteit voor elke plaats. Elke locatie is anders. De identiteit van deze begraafplaats ligt in het cultuurlandschap gevormd door de natuurlijke grasvlakken met hoge bomen. De bestaande cultuurgraslanden aan de buitenranden worden dan ook als dusdanig behouden en/of aangelegd en onderhouden.

Guy Kersten, bevoegd schepen: “Kwalitatief onderhoud van de openbare ruimte, het openbaar groen en de properheid van onze dorpen is prioritair. Door een begraafplaats te vergroenen, willen we het onkruid er tot een minimum herleiden. We maken werk van een planmatig onderhoud dat nauwgezet wordt opgevolgd.”

De gemeente Riemst heeft bijzondere aandacht voor onderhoudsvriendelijk groen op de begraafplaatsen. Bovendien zorgt het bestuur voor een efficiënte onderhoudsplanning en sensibiliseert het de medewerkers om respectvol om te gaan met deze werkplekken en hun bezoekers.