Gemeente Riemst biedt jonge autobestuurders opnieuw een slip- en rijvaardigheidscursus aan.

Afgelopen weekend, op zaterdag 5 en zondag 6 oktober, organiseerde het gemeentebestuur van Riemst in samenwerking met Politiezone Bilzen-Hoeselt-Riemst en ProMove voor de 16de keer op rij een rijvaardigheidscursus voor autobestuurders. Dit vond plaats op de terreinen van Bouwmaterialen Daerden, Ambachtelijke zone Op ’t Reeck in Riemst. Zo’n 85 jongeren waren van de partij.

Peter Neven, schepen van Jeugd: Sinds 2003 krijgen jonge autobestuurders uit Riemst jaarlijks de mogelijkheid deel te nemen aan een slip- en rijvaardigheidscursus. Iedereen tussen 18 en 22 jaar oud ontvangt een persoonlijke uitnodiging in de bus en krijgt voorrang bij het inschrijven. Zijn er meerdere plaatsen in te vullen, krijgen ook volwassenen en mensen van buiten Riemst een kans om de cursus te volgen.

De deelnameprijs bedraagt slechts 25 euro, dankzij een tussenkomst van de politie. Daarvoor krijgen de bestuurders een 4,5 uur durende training in de plaats. Ze krijgen eerst 30 minuten theorie voorgeschoteld van de politie en ervaren rijinstructeurs. De politie laat de bestuurders ook een alcoholtest doen alvorens ze de wagen instappen. Dan is het moment aangekomen waarop de bestuurders met een instructiewagen een aantal ontwijkmanoeuvres in de praktijk leren.

Christian Bamps, schepen van Verkeersveiligheid: Tijdens deze cursus worden de (jonge) bestuurders, naast ontwijkmanoeuvres, eveneens getraind op defensief rijden, rij- en slipvaardigheid, sturen en stoppen. Watergladheid en een onverwacht obstakel op de baan zullen na deze cursus minder paniek veroorzaken, omwille van de goede voorbereiding. Aandachtig zijn blijft echter steeds belangrijk, want elke situatie is anders.

Na afloop van de cursus krijgen de bestuurders een grondige evaluatie en een rijvaardigheidsattest. Met dit attest krijg je bij heel wat verzekeringsmaatschappijen een korting van 10 tot 25 procent op je autoverzekering. Voor meer informatie over die korting, nemen de bestuurders best contact op met hun verzekeraar.